درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 44
بازدید ماه : 403
بازدید کل : 103701
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




خورشید روز 10تیر با یک توفان خورشیدی موسوم به تخلیه تاج خورشیدی، سیارات عطارد و ناهید را نشانه گرفت
به گزارش ایسنا،‌ تخلیه تاج خورشیدی یک پدیده خورشیدی است که می‌تواند میلیاردها تن ذرات باردار را که بر سیستم‌های الکترونیکی درون ماهواره‌ها اثر می‌گذارند، به فضا ارسال کنند.
مدل‌های پژوهشی تجربی ناسا در رصدخانه ارتباطات بیگانه خورشیدی نشان دادند که این توفان به مقصد زمین نبوده و با سرعت حدود 570 مایل بر ثانیه خورشید را ترک کرده است.
اگرچه ممکن است این توفان خورشیدی از کنار ماهواره‌های مسنجر، اسپیتزر یا استریو-B ناسا عبور کند که اپراتورهای ماموریت این کاوشگرها را برای اجرای کارهای ایمنی آماده نگهداشته است.
تابش ذرات بسیار اندکی با این رویداد همراه است که معمولا باعث نگرانی اپراتورهای فضاپیماهای میان سیاره‌ای هستند؛ چرا که این ذرات می‌توانند درون ابزارهای الکترونیکی رایانه‌ای آنبرد این فضاپیماها وارد شوند.
در صورت وجود نگرانی، اپراتورها می‌توانند فضاپیماها را بر روی حالت ایمن قرار دهند تا از ابزارهای آن در برابر مواد خورشیدی حفاظت کنند.

همشهری



دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نتایج بررسی دانشمندان از اطلاعات ارسال شده از کاوشگر فضایی «مسنجر» به زمین نشان می دهد به رغم آنکه عطارد نزدیک ترین سیاره منظومه شمسی به خورشید است، مقادیر فراوانی یخ در این سیاره وجود دارد.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سیاره عطارد در روز 20 شهریورماه به مقارنه خارجی خواهد رسید در این پدیده این سیاره در دورترین فاصله خود با زمین می رسد.
به گزارش خبرنگار مهر، مقارنه خارجی زمانی رخ می دهد که سیاره های داخلی یا خارجی در سویی از خورشید و زمین در سوی دیگر آن قرار داشته باشد؛ به عبارت دیگر خورشید بین زمین و سیاره قرار گیرد.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

در دمای سطحی 350 درجه سانتی‌گراد، یخ آب وجود داردعطارد یا تیر نزدیک ترین سیاره منظومه شمسی به خورشید است. از نظر اندازه نسبت به دیگر سیارات کوچکترین آن‌ها نیز به حساب می آید. قطر آن در حدود 4880 کیلومتر و در یک مدار بیضی شکل به دور خورشید می گردد. نزدیکترین فاصله آن از خورشید تنها 9/45 میلیون کیلومتر و دورترین فاصله آن77 میلیون کیلومتر است. لذا همواره در اطراف خورشید حضور دارد و برای ما تنها در هنگام طلوع و غروب قابل رویت است.

این سیاره بسیار گرم است و درجه حرارت سطح آن در هنگام روز به حدود 427 درجه سانتیگراد و در شب به 173 درجه زیر صفر کاهش می‌یابد. عطارد هر 88 روز یک بار یک دور به گرد خورشید می چرخد ( دوره تناوب نجومی ). در حالی که در مدت 5/58 روز یک دور به دور خود می چرخد ( حرکت وضعی ). در عطارد هیچ گونه جوی وجود ندارد، ولی برخی مطالعات وجود مقدار کمی گاز هلیوم را که گفته می شود از طریق بادهای خورشید به گرد این سیاره قرار گرفته اند اثبات می‌کند. شکل ظاهری این سیاره بسیار آبله گون است و چهره‌ای شبیه به کره ماه دارد.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دهانه کویی پر در سیاره عطارد

فضاپیمای مسنجر ناسا در تصویری رنگی از سطح سیاره عطارد، مواد زردرنگی را به تصویر کشیده که از دهانه سفیدرنگ و نسبتا جوان کویی‌پر به بیرون پخش شده و به دلیل ترکیب شیمیایی متفاوت به این رنگ دیده می‌شوند.
دهانه‌های برخوردی مهم‌ترین ابزار اخترشناسان برای تخمین قدمت عوارض سطحی اجرام منظومه شمسی است. بزرگی این دهانه‌ها تقریبا 10 برابر بزرگی جسم آسمانی است که با برخورد به سطح، باعث پدید آمدن آن شده و تعداد آنها در هر بخش از سطح، قدمت آن سطح را تعیین می‌کند.
این دهانه به افتخار جرارد کویی‌پر، اخترشناس و سیاره‌شناس معروف نام‌گذاری شده است که با بررسی حرکت دنباله‌دارها در منظومه شمسی، پیش‌بینی کرد منشأ دنباله‌دارهای کوتاه‌دوره که تناوب آنها کمتر از 200 سال طول می‌کشد، کمربندی فراتر از مدار سیاره نپتون است که تا حداکثر 500 برابر فاصله زمین از خورشید امتداد دارد.




دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

عطارد(تیر) (Mercury)، نزدیكترین همسایه خورشید زندگی بخش، دنیایی از ركوردهاست. از میان همه اجرامی كه از فشرده شدن ابر پیش ستاره ای خورشید به وجود آمده اند، عطارد در بیشترین گرما شكل گرفته است. روز آن از پگاه تا پامگاه برابر با ۵۹ روز زمینی، طولانی ترین روز منظومه شمسی بوده و حتی از یك سال خودش بیشتر است.

هنگامی كه به سمت الشمس (Perihelion)، نزدیك ترین نقطه به خورشید، می رسد، حركت آن به اندازه ای سریع است كه از دیدگاه ناظری كه بر سطح آن قرار دارد، خورشید در آسمان متوقف شده، رو به عقب حركت می كند. این كار تا زمانی كه حركت وضعی سیاره، پیشی گرفته و خورشید را دوباره به حركت رو به جلو وادارد، ادامه خواهد داشت. در طی روز، دمای سطح آن به حدود ۷۰۰ درجه كلوین، گرم تر از سطح هر سیاره دیگر، بیش از دمای ذوب سرب رسیده، در شب به ۱۰۰ درجه كلوین، كه برای انجماد كریپتون كافی است، سقوط می كند.




ادامه مطلب ...


سه شنبه 11 بهمن 1398برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

عطارد دانش بشری درباره ی عطارد ناچیز است. مورینر-10 اولین سفینه ای بود که به سوی عطارد رهسپار گردید اما تا کنون هیچ سفینه ای نتوانسته است این سیاره را کاوش کند چون عطارد خیلی کوچک است، وسائل و تجهیزات دیگر هم موفق به یافتن اطلاعات ارزنده و مفیدی از آن نشده اند.

عطارد نزدیک ترین سیاره شمسی نسبت به خورشید است و فقط 4880کیلومتر قطر دارد و متوسط فاصله آن تا خورشید مساوی یک سوم فاصله خورشید تا زمین است. ازین جهت گاهی اوقات زمانی درست بعد از غروب آفتاب و گاهی قبل از سپیده ی صبح، از زمین قابل رویت

میباشد.

وقتی از زمین به آن مینگریم، دوبار در اعماق چندین هزار مایلی جو ودر افق دور دست دیده میشود. همان طور که خورشید و ماه در حالت طبیعی خود در زمان طلوع و غروب به خاطر لایه عظیم جو بالای زمین دیدهنمیشوند، به همین ترتیب نیز عطارد در حالت طبیعی خو در طول صبح و شب بطور کامل قابل رویت نیست.

بنا به دلایل فوق اذکر اکثر مطالعات در طول روز انجام گرفته است، زیرا تشخیص مکان صحیح این سیاره در طول روز ممکن است. برای این کار تلسکوپ را قدری از خورشید و متوجه به نقطه ی خاص قرارگیری عطارد معطوف میسازند تا آن را ببینند.

در سال 1964 برای اولین بار تماس رادار، از طریق تلسکوپ رادیویی با عطارد برقرار گردید. این آزمایش نشان داد که عمل بازتاب نور خورشی به عطارد بسیار ناچیز و ضعیف میباشد. سپس فرضیه ای چنین شکل گرفت که عطارد مانند ماه از سنگ و صخره های تیره رنگ درست شده است و به خاطر حضور چنین مواد جامدی است که ماه هم نمیتاند نور خورشید را خوب منعکس سازد.

اگر سیاره ای قمر یا اقماری داشته باشد، میتوان جرم آن را با کمک فاصله، اندازه و حجم اقمارش خوب محاسبه نمود، اما از آنجا که عطارد هیچ قمری نداشت، ناگریز از اروس که قمر  کوچکی است، برای محاسبه جرم عطارد استفاده گردید. بعد معلوم شده جرم عطارد یک هجدهم جرم زمین و میزان تراکم موادش شش برابر غلظت آب، یعنی بالاترین غلظت بین سیارات منظومه شمسی ، حتی بالاتر از تراکم زمین میباشد. لذا حدس براین است که سنگ های عطارد بیش از 50 درصد آن دارند. به راستی سنگهای بینهایت سنگینش شبیه چیستند؟

عطارد هر88 روز یک بار به دور خورشید میگردد. ستاره شناسان تا سال 1965 فکر میکردند که در همین زمان، 88 هم بار هم به دور خود میچرخد اما آزمایش های بعدی توسط رادار در 1965 این فرضیه را برهم زد و باطل اعلام نمود. در همین سال دانشمندان آمریکایی کشف کردند که عطارد هر 59 روز( 59 روز زمینی) یکبار به دور خود میچرخد و این بدان معناست که در هر سه گردش به دور محورش دوبار حرکت انتقالی کرده، به دور خورشید چرخیده است. بنابراین سال عطارد مساوی با 176 روز زمین میشود.

چون عطارد خیلی به خورشید نزدیک است، دمای طرف خورشید آن تا 625 در جه فارنهایت بالا میرود، ام در شب به نزدیکی صفرمطلق(منهای 273 درجه سلسیوس) میرسد. حال سوال این است که چه ترکیباتی از خاک در آنجا وجود دارد که میتواند چنین تفاوت قابل ملاحظه ای را تحمل کند؟ و پاسخی هنوز برای این سوال به دست نیامده است.



شنبه 28 آبان 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نقشه ی آسمان همانند یک نقشه ی شهر است که مکان اجزاء‌ مختلف آسمان را به رصد گر نشان می دهد .نقشه های آسمان را می توان به دو نوع اصلی تقسیم بندی کرد :

 

۱- گردون آسمان : این وسیله قابلیت حرکت دادن و تغییر را به تناسب حرکت آسمان در فصول مختلف یا حتی حرکت شبانه روزی داراست . در واقع شما می توانید آسمان بالای سرتان را به در همان لحظه هر شکلی که هست در نقشه پیدا کنید .این نقشه ها معمولاً مسیر راه کهکشان و صورت های فلکی و برخی اجرام غیر ستاره ای پرنور را نمایش می دهند.


۲- نقشه هایی که جزییات بسیار بیشتری از آسمان مثل سحابی ها ، کهکشان ها را نمایش می دهند و نیز تعداد ستاره های های بیشتری را در خود دارند . بنابراین معمولاً در آن ها اجزاء آسمان به تفکیک صورت فلکی آمده تا استفاده از آن ها راحت باشد . البته امروزه نرم افزار های بسیار دقیق آسمان امکان تهیه نقشه از هر قسمت از آسمان با هر بزرگ نمایی را فراهم می کنند .



یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

عطارد نماد خدای پیغام‌آور، هِرمِس است. علّت این نام‌گذاری که عطارد با بیشترین سرعت به دور خورشید می‌گردد و هرمس نیز به تندپا بودن و چابکی مشهور است.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد